HOME STAGING – důležitý faktor úspěšného realitního obchodu

       Dobrý první dojem prodává. Home staging  je příprava nemovitosti na prodej nebo pronájem a její profesionální prezentace na realitním trhu. Na rozdíl od interiérového designu, který je zaměřen na vlastní domov nebo firemní prostory, Home staging se zaměřuje na nemovitosti určené k prodeji nebo pronájmu. Cílem je zvýšení atraktivity nemovitosti pro co nejširší okruh potenciálních zájemců a to především sladěním barevných schémat, uspořádáním nábytku a barevně sladěných doplňků, nastavení osvětlení a odstranění všech negativních elementů, které by potenciálnímu zájemci ztěžovaly představu, že by právě tady mohl bydlet.

        Proč je příprava nemovitosti k prodeji tak důležitá?Investovat do přípravy nemovitosti se vyplatí. Je důležité, aby nemovitost  jako celek působila dobře. Vždyť šanci udělat dobrý první dojem má každý jen jednu! Navíc užitek z toho mají nakonec všichni účastníci obchodu. Kde jinde se to stává!  Majitel prodá rychle a za vyšší cenu. Kupující je spokojený, že získal  hezkou nemovitost. Realitní kancelář ušetří na výdajích za dlouhou prezentaci nabídky a vydělá na provizi. Home Stager dostane odměnu za svou práci. Ve službách není lepší reklamy než spokojený zákazník. Proto se Home Staging nezabývá jen interiérem nemovitosti, ale i jejím exteriérem a nejbližším  okolím. Například u rodinného domu Home Stager  často provádí  úpravy již před vstupem do domu, pozornost věnuje přístupové cestě, terase,  zahradě. Jak rozhodující je kvalitní fotka interiéru?Internetová prezentace je důležitá a má velkou sílu, ne-li rozhodující.  Současný zákazník je však daleko sofistikovanější a náročnější. V důsledku slábnoucího realitního trhu je  více nemovitostí na trhu. Už nestačí umístit do nabídky, ale zaujmout! Není moc prostředků a hlavně čas k tomu, jak přesvědčit poptávajícího, aby „rozkliknul“ právě tu vaši nemovitost.  Proto se stále více klade důraz na Home Staging a kvalitní fotku.  Dobré „otvírákové“ foto prodává.Fotka je nekompromisní, i málo věcí v interiéru je najednou na fotce hodně. Musíte vědět, kam si stoupnout,  z jakého úhlu fotit a jaké použít světlo.Udělat dobrou kvalitní fotku chce zkušenost i cit pro věc.Jakých chyb se vlastníci nemovitostí nejčastěji dopouštějí? Především nevyhledávají  profesionály. Realitní trh je v současné podobě velmi tvrdý a neodpouští chyby, na tom majitelé nejvíc prodělávají.  Dovedete si představit, že do autobazaru přivezete auto, které chcete prodat, špinavé, s chybějícím stěračem, proraženou pneumatikou,  na zadních sedačkách budou naházené zbytky svršků, na přední sedačce nedojedený sendvič a kdoví co ještě? Většina řidičů by auto nejprve umyla, nechala opravit nejnutnější drobné závady a pak nabídla k prodeji.  Bohužel u nemovitostí to zatím neplatí.U nás je téměř národním zvykem, že tam kam by si lidé obvykle styděli pozvat návštěvu, se nestydí pozvat realitního makléře. Jenže to je chyba. Makléř jako zkušený profesionál  při první návštěvě supluje pohled potenciálního kupce a na základě toho, může i poradit.  Zoufalství realitních makléřů končí nezřídka tím, že fungují jako úklidová služba zdarma.Řada lidí ve snaze odlišit se od uniformity ostatních panelových bytů používá výrazné barvy místností. Pokud jim to tak vyhovuje, není v tom problém, ale pro prezentaci nemovitosti jsou vhodnější neutrální světlé barvy. 

        Jak by měl vypadat byt připravený k prezentaci ?Vždy platí, že byt by měl být k potenciálnímu zájemci přívětivý. To znamená, že by mu měl umožnit představit si, že v tomto bytě bude žít, spát, vařit, odpočívat.  Proto se při Home Stagingu potlačuje individualita dosavadních uživatelů bytu, např. se odstraňují  věci osobní potřeby.  Vhodná ale není ani naprostá sterilita prostředí.Je příprava bytu finančně náročná  nebo si Home Stager vystačí jen s dosavadním vybavením?Na to se nedá jednoznačně odpovědět, je to velmi individuální. Co však platí obecně při Home Stagingu je, že cílem je peníze vydělat a ne utratit. Takže se  samozřejmě nejdříve vybírá z vybavení, které je k dispozici.  Možná by mnohé čtenáře překvapilo, jaký efekt může mít účelně vynaložená investice pouhé stokoruny.  Výdaje jsou vždy konzultovány s majitelem a vychází  se z jeho možností.Jaký je postup Home Stagingu?Projevíte-li zájem o služby  HomeStagera, jste obvykle nejprve požádáni o předání  základních informací o nemovitosti  – poloha, technický stav, cena, popř. informace o dosavadní prezentaci nabídky, jak dlouho je v nabídce, reakce zájemců.  Po dohodě následuje  konzultace Home Stagingu.    Během této zpravidla dvouhodinové konzultace si  Home Stager nemovitost pohlédne a doporučí  vhodné úpravy, to vše samozřejmě s ohledem na vámi stanovenou výši rozpočtu možných výdajů.   Drobné úpravy se realizují  již v průběhu konzultace, další  navržené změny si můžete provést sami na základě doporučených úprav nebo je za vás udělá Home Stager. V takovém případě je odměna sjednávána individuálně s ohledem na rozsah a harmonogram plánovaných změn.  Objednat lze také pouze Foto Staging nemovitosti, zapůjčení nábytku nebo naopak uskladnění nábytku.V jaké cenové relaci se tato služba pohybuje?Rozsah a ceny služeb jednotlivých Home Stagerů  mohou být rozdílné, a proto je dobré se s nimi předem seznámit.  Dvouhodinovou konzultaci Home Stagingu najdete v nabídce za cenu okolo 3.500 Kč ale i za 8.000 Kč. Platit by mělo  - čím dražší, tím zkušenější Home Stager.  Ceník bývá u firem nabízejících tuto službu často zveřejněn na jejich webových stránkách. Jak důležitá je vůně interiéru?První dojem si vytváříme na základě vnímání všemi smysly. Takže nejen oči, ale i sluch a čich hraji svou roli. Zápach v domě není to nejlepší na uvítanou. Pokud jde o vůni, důležitá je její  intenzita. Platí všeho s mírou a nezapomenout, že co je příjemné jednomu, může být druhému nepříjemné. Doporučuji spíše neutrální tony vůně kávy nebo čerstvého ovoce.


Dagmar Godycká ARK ČR

Zdroj ARKČR